Groepsgrootte
Max. 10 personen.
Trainingsduur
3 Dagen met telkens 2 weken
ertussen.
1 Dag van 9.30 tot
ca. 20.00 uur inclusief lunch en
avondeten,
2 dagen van 9.30 tot ca.
17.00 uur inclusief lunch.
Actuele informatie
Voor actuele startdata, locatie,
prijzen en/of aanmelden:
Incompany
Deze training kunnen wij ook
incompany verzorgen.
Verklaring van deelname
Na het volgen van de training
ontvangt u een verklaring van
deelname.
Vervolgopleiding(en)
– Diverse trainingen op het
gebied van leidinggeven en
sociale vaardigheden;
– Individuele coachingstrajecten.
Zie ook het schema op
pagina 136.
Opleidingscode
T/CH
Uitvoerende
Bouw B&U
Uitvoerende
Bouw Infra
Onderhoud en
Beheer
Ontwerpende
& Adviserende
Bouw
Overheid
Handel en
Toelevering
Installatie-
branche
TRAININGEN
Communicatie
BOUWEN AAN TALENT
145
Conflicthantering
Inleiding
Conflicten tijdig onderkennen en effectief beheersen kan vervelende situaties voorkomen.
Conflicten kunnen de effectiviteit en slagvaardigheid van de organisatie en medewerkers
negatief beïnvloeden. Interne en/of externe tegenstellingen (met klanten, opdrachtgevers,
opdrachtnemers maar ook projectteamleden) die niet goed aangepakt worden kosten tijd,
energie en vaak ook meer geld dan nodig is. Omdat conflicten zich meestal volgens bepaalde
patronen ontwikkelen, is het mogelijk ze tijdig te signaleren en te beheersen. Het is dan wel van
belang als betrokkene of leidinggevende inzicht te hebben in de processen en mogelijkheden
tot interventie.
Voor wie?
Midden en hoger kaderfunctionarissen werkzaam bij:
– bouw- en installatiebedrijven;
– architecten- en ingenieursbureaus;
– projectontwikkelaars;
– overheid;
– woningcorporaties;
– handel en toelevering.
Toelatingsvoorwaarden
Er wordt van uitgegaan dat u de basisgespreksvaardigheden beheerst.
Doel
Na deze training kunt u:
– aangeven welke aspecten in uw gedrag van belang zijn om verschillende conflictsituaties te
beheersen en tot een oplossing te komen;
– uw eigen voorkeursgedrag in conflictsituaties herkennen en alternatieve gedragingen
toepassen;
– effectieve interventies plegen in conflictsituaties.
Inhoud
– Analyseren van conflicten: soorten, ontwikkeling, structuur;
– Persoonlijke conflicthanteringsstijlen;
– Oefenen in conflictsimulaties: vaardigheden, technieken, interventies;
– Conflicthantering en onderhandelen;
– Conflictbeheersing als derde partij;
– Opstellen van een persoonlijk actieplan.
Werkwijze
De vaardigheden en technieken leert u aan de hand van praktijkgerichte rollenspelen,
discussies en cases onder leiding van een ervaren trainer. De rollenspelen worden
geanalyseerd met behulp van video-opnamen. U kunt zelf praktijkvoorbeelden aandragen, die
tijdens de bijeenkomsten worden behandeld.