Frank Ruijs, projectsecretaris bij de gemeente Apeldoorn, merkte dat hij in zijn werk regelmatig te maken kreeg met technische onderwerpen. Omdat hij geen technische achtergrond had, stelde hij voor om een opleiding te volgen. Zijn leidinggevende vroeg hem om dat breder te trekken binnen de gemeente. Daarom nam hij het initiatief voor een interne Infratechnische opleiding. “Samen met BOB-KOB hebben we een maatwerktraject ontwikkeld, dat aansluit bij onze dagelijkse praktijk.”
Al snel kwam Frank uit bij opleidingsinstituut BOB-KOB, dat een basisopleiding Elementaire Infratechniek aanbood. Die werd in co-productie toegesneden op de wensen van de gemeente. “We wilden een programma dat, vanuit de technische basiskennis, aansloot op onze dagelijkse praktijk. Met aandacht voor stedelijke zaken, zoals hoe je een straat ontwerpt, keuzes maakt tussen groen en parkeren. Maar ook hoe je samenwerkt in projecten en hoe een bestek wordt opgesteld.” Vervolgens werd gezamenlijk een maatwerktraject opgezet, met zowel docenten van BOB-KOB als interne gastdocenten.

Bouwplaatsbezoek tijdens de opleiding
De belangstelling was groter dan het aantal beschikbare plaatsen. Uiteindelijk startten zestien deelnemers uit verschillende afdelingen. “Het was een mooie mix van projectleiders, beheerders, projectsecretarissen en administratief medewerkers. Sommigen hadden al wat technische bagage, anderen waren vooral nieuwsgierig naar de termen die ze steeds hoorden. Die diversiteit zorgde voor interessante discussies.”
De lessen waren afwisselend en interactief, met theorie, praktijkvoorbeelden, excursies en een eindopdracht. “De afwisseling maakt het leuk. Zo hadden we excursies naar bouwplaatsen en maakten we samen een herinrichtingsplan”, vertelt Frank. Tijdens de eindopdracht moesten groepjes een straat opnieuw ontwerpen, rekening houdend met alle belangen en beperkingen. “Dan gaat de theorie echt leven. Want misschien wil je meer bomen, maar liggen er kabels in de grond. Of je wilt een speeltoestel, maar is de ruimte beperkt. Daardoor snap je de samenhang veel beter en ontstaat er meer begrip voor andere belangen.”
De eerste groep heeft de opleiding dit jaar afgerond. Uit de evaluaties kwamen veel positieve reacties. Zo bleek dat deelnemers beter inzicht in technische zaken hebben en zich daardoor zekerder voelen in overleggen. “Mensen herkennen zaken nu vaker, snappen beter wat er speelt en durven vragen te stellen. In de appgroepen worden tegenwoordig ook steeds vaker technische termen en voorbeelden gedeeld!”
Binnen de gemeente Apeldoorn wordt tevreden teruggekeken op het traject. Voor andere gemeenten, die hun (Infra)technische kennis willen bijspijkeren, heeft Frank een advies. “Voor ons was het belangrijk om de opleiding toe te snijden op onze dagelijkse praktijk, omdat die breder is dan de basisopleiding. Dat vraagt echter wel de nodige inspanning aan de voorkant. Let daarbij niet alleen op de inhoud maar ook op de manier waarop die inhoud wordt aangeboden. Gelukkig stond BOB-KOB hier voor open en hebben we een mooi pakket op maat gemaakt. Wat ons betreft is dit traject zeker voor herhaling vatbaar.”