Wie een opleiding volgt bij de OmgevingsAcademy, ziet vooral de lessen, docenten en het studiemateriaal. Maar achter de schermen gebeurt veel meer. Het team van opleidingsadviseurs binnendienst – Femmie van Helden, Usha Patandin en Marleen Poot – vertelt over het werk dat onzichtbaar blijft, maar onmisbaar is.
“De opleidingen Ambtenaar Bouw- en Woningtoezicht (ABW) 1 en 2 vormen de kern van ons aanbod,” vertellen ze enthousiast. “Met zo’n zeventig groepen, 750 deelnemers en dertig docenten per jaar is dat een flinke organisatie.” Naast ABW 1 (Marleen) en 2 (Usha) verzorgt de OmgevingsAcademy ook workshops, (maatwerk) incompanytrajecten (Femmie), de vierdaagse opleiding ABW Toezichthouder Nieuwe Stijl en de Kickstart ABW.
Het contact met de deelnemers begint vaak al vóór de aanmelding. “Sommigen weten precies wat ze willen, maar er zijn ook nieuwkomers of herintreders die behoefte hebben aan studieadvies. Dan kijken we samen: past ABW 1, ABW 2 of misschien een andere opleiding of workshop beter? Dit vraagt echt om maatwerk.”
Na aanmelding volgt een intake: sluit de opleiding aan bij iemands opleidingsachtergrond en werkervaring, of is er een vooropleiding of test nodig? Dit wordt besproken met opleidingsmanager Monique Bauman. “We voelen een grote verantwoordelijkheid. Je wilt iemand niet laten starten met iets wat niet past, ter bescherming van de deelnemer én de gemeente of omgevingsdienst.”
Vanuit het kantoor in Zoetermeer wordt het lesmateriaal klaargemaakt, ingepakt en verstuurd. “We bestellen boeken, ontwikkelen en updaten ons online leerplatform en zorgen dat de docenten alle benodigdheden ontvangen. Alles moet kloppen, ook als er last minute nog deelnemers bijkomen.” Uiteraard is er voortdurend contact met de locaties en de docenten. “Gaat er iets mis, dan schakelen we direct.”
Zodra de opleiding begint, is het werk niet klaar. “We volgen de voortgang van de deelnemers, lezen de terugkoppelingen van de docenten en houden zicht op aanwezigheid. Als iemand veel lessen mist, bellen we even.” Ook op het leerplatform wordt gekeken naar activiteit. “Soms blijkt dat iemand nog niet is gestart, of geen toegang heeft. Dan lossen we dit meteen op.”
Femmie, Usha en Marleen zijn meesters in ontzorgen. “De docent moet zich volledig kunnen richten op het lesgeven, en de deelnemers op de lesstof. Wij zorgen dat alles gestroomlijnd loopt, zodat de opleiding centraal blijft staan.” Tussentijds en na elke module zijn er evaluaties. “Die gebruiken we om bij te sturen. Van problemen met een locatie tot inhoudelijke feedback: we pakken het op én kijken wat beter kan.”
De inhoudelijke modules worden afgesloten met een tentamen. “Samen met onze collega Shirley, die verantwoordelijk is voor de examens, regelen we alles zoals de planning, de communicatie en de afname. De tentamens worden nagekeken onder toezicht van het Curatorium, dat de kwaliteit bewaakt.” Omdat wet- en regelgeving voortdurend verandert, worden de tentamens telkens opnieuw ontwikkeld. “Dat is intensief, maar noodzakelijk – de opleiding moet direct toepasbaar zijn in de praktijk.”
Elke ABW-opleiding is uniek. “De ABW-opleidingen zijn sterk onderhevig aan veranderingen in de wet- en regelgeving en verbonden met een breed netwerk in het overheidsdomein: van gemeenten en omgevingsdiensten tot de VNG en het ministerie van BZK. Dat netwerk onderhouden is essentieel. Onze docenten komen uit de praktijk en zitten dicht op de actualiteit, zodat ze direct kunnen inspelen op wat er speelt binnen gemeenten.”
Naast de organisatie omtrent de opleidingen zijn het team en de opleidingsmanager ook aanwezig bij congressen, netwerkbijeenkomsten en landelijke projectgroepen voor nieuwe modules. Incompany maatwerktrajecten horen daar eveneens bij. “Soms komt een gemeente met een specifiek vraagstuk. Dan zoeken wij daar de juiste expert bij.”
Het team houdt ook de kwaliteit nauwlettend in de gaten. “We analyseren hoe groepen presteren, hoe actief deelnemers zijn op het leerplatform en of dat effect heeft op de resultaten. Die inzichten gebruiken we weer om nieuwe groepen te motiveren.”
Twee keer per jaar plannen ze het nieuwe seizoen, checken de beschikbaarheid van docenten en locaties, en organiseren een docentendag voor de vakdocenten. Een belangrijk moment om kennis te delen, bij te praten en ieders netwerk te versterken. “Het is mooi om te zien hoe betrokken en actief onze docenten zijn – ze inspireren elkaar echt.”
Het schakelen tussen docenten, locaties, gemeenten en partners maakt het werk afwisselend. “Iedere stakeholder heeft z’n eigen aanpak en communicatie, en dat houdt het interessant. Je hebt je eigen taken, maar je werkt echt als team. Aan het eind van elk seizoen kijken we elkaar aan en zeggen we: dat hebben we toch maar mooi weer gedaan.”
Als alles té soepel loopt, worden ze onrustig. “Dan zoeken we iets nieuws, iets extra’s. We houden van beweging, van verbetering. En dat móet ook: de wet en de vraag van de klant veranderen voortdurend. Soms vraagt een rechterlijke uitspraak om directe aanpassing van de lesstof – midden in een opleiding. Dan schakelen we gewoon. Uiteindelijk willen we maar één ding: het goed doen. Voor de deelnemers én voor de gemeenten en omgevingsdiensten.”
Ook een baan voor jou?
Ben je enthousiast geworden over wat Femmie, Usha en Marleen doen? Er staan bij BOB-KOB diverse vacatures open voor de binnendienst. Kijk op onze website bij Werken bij BOB – misschien word jij straks onze nieuwe collega!