Gedoe komt er toch, hoe effectief ga jij er mee om?

Klantvriendelijk zijn, omgaan met meningsverschillen, leidinggeven in lastige situaties. We komen allemaal wel eens in een situatie terecht waarbij je vaardigheden op de proef gesteld worden. Hoe goed ga jij met dit soort situaties om en kun je jezelf hierin trainen?

Soms zit het in kleine zaken. Bijvoorbeeld de servicemedewerker die bij een nieuwbouw een klacht over een aan de onderkant roestende radiator (in badkamer) naast toilet komt opnemen. Na constateren van de roest vroeg de medewerker zich hardop af: “wie heeft dat ding daar opgehangen?” Antwoord klant: “euh jullie?” Na herstel gaf de medewerker nog een goedbedoeld advies: “misschien moet er voortaan maar beter zittend geplast worden”.

Dit is een klein voorbeeld, maar in deze tijd waarin we langer en in meer complexere situaties werken met meer informatiemiddelen dan ooit te voren, is het zaak de eigen vaardigheden goed op orde te hebben en te houden. Zeker omdat we in de bouw steeds meer (en anders) gaan samenwerken in complexere projecten.

Samenwerking

Sommige projectteams presteren beter; teams waarin mensen elkaar vinden, waar mensen goed in hun vel zitten, men elkaar begrijpt, waar men de klant begrijpt, waar men met de stakeholders om kan gaan. Teams waarvan de leden in staat zijn de samenwerking vorm te geven en te verbeteren. Ook al geven contracten soms meer aanleiding tot vechtgedrag dan samenwerkingsgedrag. Want juist dan worden je talenten tot samenwerking getoetst.

Positieve effecten van gedragstrainingen

Mensen die meer zelfinzicht en meer en betere vaardigheden hebben, zijn effectiever. Onderzoeken hebben uitgewezen dat trainingen sociale vaardigheden positieve effecten hebben op aspecten van persoonlijk functioneren zoals onder meer; veerkracht, persoonlijke effectiviteit, eigenwaarde, assertiviteit, flexibiliteit. Deelnemers bleken na trainingen meer verschillende en doelgerichter gedragsstijlen toe te passen.

Trainingen hebben over het algemeen meer resultaat als ze voldoen aan de volgende kenmerken:
• Gericht op persoonlijke leerdoelen;
• Er wordt gewerkt met de eigen praktijk van de deelnemers;
• Er wordt ook getraind in de situatie zelf;
• Er ook individuele coaching aan gekoppeld is;
• De eigen organisatie is betrokken.

Onze werkwijze en organisatiewijze bij trainingen is erop gericht deze factoren te benutten.
Zelfkennis -> Zelfinzicht + Eigen vaardigheden -> Doelgerichte ontwikkeling en effectiviteit.

Publicatiedatum: 6 november 2019

Neem telefonisch of per mail contact met ons op

088 425 63 00

info@bob-kob.nl