Professioneel inkoper in de Bouw en Infra

Inkoop is nog nooit zo belangrijk geweest in de bouw en infra, juist nu moet je vooruitdenken en inkooptechnisch slim handelen. Zeker gezien alle prijsstijgingen en de slepende arbeidskrapte, is het belangrijk om je bedrijfsprocessen hierop voor te bereiden en efficiënt in te regelen.

In de bouw wordt >75% ingekocht bij leveranciers en onderaannemers. De kwaliteit van inkoop kan dan ook van grote invloed zijn op het bedrijfsresultaat van de onderneming.
Als inkoper is kennis hebben van markt, product en proces alleen niet voldoende. Je moet ook weten hoe de stappen in het inkoopproces genomen moeten worden om binnen het Budget te blijven, om te voldoen aan de (bestek)Eisen, om tevreden Stakeholders te houden en om alles binnen de daarvoor gestelde Tijd op te leveren. (BEST)

Deze driedaagse training Professioneel inkoper in de Bouw en Infra is een mooie mix van inkoopthema’s, juridische zaken en de praktijk, na afloop ben je optimaal voorbereid voor de korte termijn en de lange termijn. En het geeft je inzicht hoe te handelen bij tenders en offerteaanbiedingen. Je leert een Plan van Aanpak maken voor je eigen bedrijfssituatie. Dit is de basis om het geleerde ook direct in praktijk te brengen.

Inhoud

  • Je maakt kennis met de facetten van inkoop en bekwaamt je in de inkooptechnieken en het daarbij behorende juridische kader om deze toe te passen binnen de inkoop in jouw bedrijf.
  • Je krijgt inzicht in de inkoopprocessen en de daarin te nemen acties en mogelijkheden.
  • Er wordt behandeld hoe je een goede crediteurenanalyse maakt, dat je helpt bij de keuze van leveranciers.
  • Je leert de do’s en don’ts van het maken van een offerteaanvraag en waar je juridisch rekening mee moet houden.
  • Je leert waar je op moet letten bij contractbesprekingen, de ins en outs van een goede opdracht en de behandeling van de algemene voorwaarden.
  • Je krijgt tips voor het voeren van een goed inkoopgesprek.
  • Je krijgt inzicht in de te nemen stappen om inkoop naar volwassenheid te brengen.
  • Je krijgt inzicht in duurzaam inkopen en ontwikkelingen op dit gebied.
  • Wat zijn de succesfactoren binnen de organisatie.
  • Je leert een Plan van Aanpak maken voor je eigen bedrijfssituatie.

Voor wie?

Deze driedaagse cursus is geschikt voor jou als je belast bent, of dat binnenkort zult zijn, met de zelfstandige inkoop en uitbesteding t.b.v. bouwprojecten in de B&U en/of Infra. of als je naast je hoofdfunctie (een deel) van de inkoop verzorgt. Je bent in staat projecten te analyseren op risico’s, techniek en proces en hebt daarin relevante werkervaring in de bouw en hebt minimaal mbo-4+ werk- en denkniveau. Je bent dus ook bekend met de bedrijfs- en projectorganisatie in de bouw. Je wordt geacht de UAV te kennen en de UAV-GC op hoofdlijnen.

Twijfel je of deze cursus iets voor jou is? Je kunt je inschrijven en de digitale vragenlijst invullen die je krijgt toegestuurd. We kunnen dan samen kijken of deze cursus goed bij jou past. Je kunt ook vooraf even contact met ons opnemen.

Werkwijze

De training wordt gegeven in de vorm van korte workshops door een ervaren hoofd inkoop en jurist in de bouw. De (eigen) praktijk staat centraal. Vooraf wordt gevraagd gegevens van je eigen situatie in kaart te brengen. Je wordt uitgedaagd een eigen Plan van Aanpak te maken dat ook besproken wordt. Er wordt gewerkt met praktische (huiswerk)opdrachten tussen de bijeenkomsten. De laatste dag staat volledig in het teken van een case die je zelf aanlevert.

Afronding

Na afloop ontvang je een verklaring van deelname.

Soort afrondingsdocument

Na afloop ontvangt de deelnemer een verklaring van deelname.

Voor verdere informatie kun je contact opnemen met Fatima Aitbenali

079-325 24 71

aitbenali@bob-kob.nl