ALGEMENE VOORWAARDEN KOB-BOB
Deze algemene voorwaarden dateren van 1 november 2025.
Artikel 1 – Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Algemene Voorwaarden: deze algemene voorwaarden.
Opleider: Kader- en Ondernemersopleiding Bouwbedrijf B.V. (ingeschreven onder KvK-nummer 67481450, hierna: KOB B.V.) en/of Behartiging Opleidingen Bouwnijverheid B.V. (ingeschreven onder KvK-nummer 29039987, hierna: BOB B.V.), die met Deelnemer een Overeenkomst aangaat of wil aangaan.
Deelnemer: (i) elke consument/particulier die bij Opleider een Opleiding afneemt, of (ii) elke onderneming die (ten behoeve van zijn werknemers) handelt in het kader van een bedrijf of beroep en die bij Opleider een Opleiding afneemt.
Extern Examen: een examen voor een Opleiding anders dan een examen van Opleider, zoals bedoeld in artikel 8 lid 5.
Intake: toetsing (schriftelijk, ter plekke of op afstand), waarin getoetst wordt of de Deelnemer voldoet aan de toelatings- eisen om te kunnen deelnemen aan de desbetreffende Opleiding.
Onderwijsmateriaal: opleidings-, lees- of instructiemateriaal, documentatie, studiegids, opnames, examenreglement en/of enig ander materiaal in welke vorm dan ook, dat wordt gebruikt als onderdeel van de Opleiding.
Opleiding: een door Opleider verzorgde (online) opleiding, training, her- of bijscholing, cursus, studie, themadag, workshop, e-learning, inschrijvings- en incompanybijeenkomsten, management- en bedrijfsadvisering, een maat- werkopleiding, het afnemen van (losse) herexamens dan wel enige andere vorm van opleiding die, mits voldaan wordt aan de mogelijke toelatingseisen, voor iedere geïnteresseerde open staat. Een Opleiding kan onderverdeeld zijn in een of meerdere opleidingsmodule(s) en kan verspreid zijn over meerdere studiejaren.
Overeenkomst: een Overeenkomst, waaronder een Overeenkomst op Afstand, tussen Opleider en Deelnemer met betrekking tot het verzorgen van een Opleiding door Opleider.
Overeenkomst op Afstand: een Overeenkomst die zodanig tot stand is gekomen dat uitsluitend gebruik is gemaakt van een of meer technieken voor communicatie op afstand in de zin van artikel 6:230g sub e Burgerlijk Wetboek, zoals elektronische communicatie (e-mail) en/of online communicatie via de website van Opleider.
Partijen: Opleider en Deelnemer.
Prijs: in geval van BOB B.V.: de totale overeengekomen prijs voor een Opleiding, inclusief alle bijkomende kosten en belastingen en inclusief Onderwijsmateriaal. In geval van KOB B.V.: de totale overeengekomen prijs voor een Opleiding, inclusief alle bijkomende kosten en belastingen, doch exclusief Onderwijsmateriaal en waarbij deze kosten maximaal 10% hoger kunnen uitvallen.
Website: de website van Opleider.
Artikel 2 – NRTO
Opleider is lid van de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO). Deze Algemene Voorwaarden zijn in lijn met richtlijnen van NRTO voor Algemene Voorwaarden en met de gedragscode van NRTO.
Artikel 3 – Toepasselijkheid
1. Op alle opdrachtbevestigingen, aanbiedingen en diensten van Opleider en op alle door Opleider gesloten Overeenkomsten zijn de Algemene Voorwaarden van Opleider van toepassing, voor zover daarvan niet is afgeweken van art. 3 lid 4.
2. De Algemene Voorwaarden worden voorafgaand aan de totstandkoming van de Overeenkomst kenbaar gemaakt aan de Deelnemer.
3. Door inschrijving voor een Opleiding aanvaardt Deelnemer de toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden van Opleider. Opleider wijst de toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden van de Deelnemer die (namens zijn werknemers) handelt in het kader van een bedrijf of beroep, hoe ook genaamd, uitdrukkelijk van de hand.
4. Aanvullingen of afwijkingen van de Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig voor zover dat schriftelijk met Opleider is overeengekomen. Dergelijke aanvullingen of afwijkingen gelden uitsluitend ten aanzien van de specifieke Overeenkomst waarvoor de wijzigingen zijn overeengekomen.
5. In de gevallen waarin de betreffende Overeenkomst en/of de Algemene Voorwaarden niet voorzien, zal Opleider een regeling treffen naar redelijkheid.
6. De (gehele of gedeeltelijke) ongeldigheid of onverbindendheid van een of meer bepalingen van de Algemene Voorwaarden tast de geldigheid of verbindendheid van de overige bepalingen niet aan. Indien zou blijken dat een bepaling ongeldig of onverbindend is, zullen Partijen het ongeldige of onverbindende gedeelte vervangen door een bepaling die wel geldig en verbindend is en waarvan de rechtsgevolgen, gelet op de inhoud en strekking van de desbetreffende bepaling, zo veel mogelijk overeenstemmen met die van het ongeldige of onverbindende gedeelte van deze bepaling.
7. Onder schriftelijk wordt in deze Algemene Voorwaarden mede verstaan iedere vorm van elektronische communicatie (bijvoorbeeld via e-mail of via de Website).
Artikel 4 – Totstandkoming Overeenkomst (op Afstand)
1. Inschrijving voor een Opleiding vindt plaats via:
(i) een fysiek inschrijfformulier uit de brochure van Opleider,
(ii) per e-mail via een door Opleider verstrekt (digitaal) inschrijfformulier,
(iii) het webformulier op de Website, of
(iv) anderszins.
2. Een Overeenkomst (op Afstand) komt tot stand wanneer de Deelnemer zich heeft ingeschreven voor een Opleiding en Opleider deze inschrijving schriftelijk of via elektronische communicatie heeft aanvaard middels een opdrachtbevestiging naar Deelnemer, onder de voorwaarde dat de Deelnemer aan de eventuele toelatingseisen voldoet. Voldoet de Deelnemer niet aan deze voorwaarde, dan komt geen Overeenkomst tot stand.
3. Het voldoen aan eventuele toelatingseisen voor een Opleiding, zoals bepaald in artikel 4 lid 2, wordt getoetst door middel van een Intake.
4. De rechten en verplichtingen uit Overeenkomsten tussen Opleider en Deelnemer kunnen niet aan derden worden overgedragen, behalve met schriftelijke toestemming van Opleider.
Artikel 5 – Aanbod
1. Opleider brengt het aanbod (bij voorkeur) schriftelijk uit.
2. Het aanbod bevat een omschrijving van de Opleiding en/of van het Onderwijsmateriaal dat deel uitmaakt van de Opleiding.
3. Bovendien vermeldt het aanbod in ieder geval op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende gegevens:
a. de wijze van uitvoering van de Opleiding;
b. wanneer de Opleiding start;
c. voor zover van toepassing: de toelatingseisen om aan de Opleiding deel te mogen nemen;
d. de Prijs van de Opleiding;
e. de wijze van betaling;
f. de duur van de Opleiding.
4. Deze Algemene Voorwaarden worden voorafgaand aan de totstandkoming van de Overeenkomst nadrukkelijk kenbaar gemaakt aan de Deelnemer en maken integraal deel uit van de algemene informatievoorziening van Opleider.
5. Onverminderd het bepaalde in lid 1 tot en met 4 omvat het aanbod bij een Overeenkomst op Afstand bovendien de volgende gegevens:
a. de identiteit en het adres van Opleider, inclusief het bezoekadres van de vestiging;
b. het recht van de Deelnemer de Overeenkomst binnen 14 kalenderdagen te ontbinden overeenkomstig het bepaalde in artikel 7 lid 1, evenals het recht van Opleider om in dat geval de directe kosten van het terugzenden van Onderwijsmateriaal overeenkomstig artikel 7 lid 2 voor rekening te laten komen van de Deelnemer.
c. de geldigheidsduur van het aanbod.
Artikel 6 – Annulering Opleiding
Indien het aantal inschrijvingen voor een bepaalde Opleiding of een bepaalde onderwijsmodule naar het oordeel van de Opleider onvoldoende is, staat het Opleider vrij om met de Deelnemer overeen te komen dat de desbetreffende Opleiding of onderwijsmodule in een andere vorm (klassikaal, online, e-learning), of op een andere opleidingslocatie, datum en/of ander tijdstip, zal worden gevolgd. Indien tussen Partijen geen overeenstemming wordt bereikt over deze wijziging(en), dan heeft de Deelnemer het recht de desbetreffende Opleiding of desbetreffende opleidingsmodule kosteloos te annuleren. De Deelnemer is in dat geval gehouden de Prijs voor het reeds verzorgde onderwijs (zoals bedoeld in artikel 7 lid 7) te voldoen.
Artikel 7 – Annulering Overeenkomst
1. De Deelnemer kan een voor bepaalde duur gesloten Overeenkomst te allen tijde annuleren en opzeggen. De annulering dient schriftelijk te geschieden.
2. In geval van annulering zoals bedoeld in artikel 7 lid 1 is de Deelnemer die handelt in het kader van een bedrijf of beroep gebonden aan de volgende annuleringsregeling of tussentijdse beëindiging:
Opleiding is korter dan 1 studiejaar:
a. bij annulering tussen twee maanden en één maand voor aanvang van de Opleiding: 50% van de Prijs;
b. bij annulering tussen één maand en twee weken voor aanvang van de Opleiding: 70% van de Prijs;
c. bij annulering minder dan twee weken voor aanvang van de Opleiding: 100% van de Prijs;
d. bij tussentijdse beëindiging: 100% van de Prijs.
Opleiding is 1 studiejaar of langer dan 1 studiejaar:
a. bij annulering tussen twee maanden en één maand voor aanvang van de Opleiding: 50% van de Prijs voor alleen het komend studiejaar;
b. bij annulering tussen één maand en twee weken voor aanvang van de Opleiding: 70% van de Prijs voor alleen het komend studiejaar;
c. bij annulering minder dan twee weken voor aanvang van de Opleiding: 100% van de Prijs voor alleen het komend studiejaar;
d. bij tussentijdse beëindiging: 100% van de Prijs.
3. In geval van annulering zoals bedoeld in artikel 7 lid 1 is de particuliere Deelnemer (consument) gebonden aan de volgende annuleringsregeling of tussentijdse beëindiging, onder aftrek van nog niet ontvangen Onderwijsmateriaal, plus de kosten van het al gevolgde onderwijs* (ongeacht of Deelnemer aanwezig was bij de bijeenkomst(en)):
Opleiding is korter dan 1 studiejaar:
a. bij annulering tussen twee maanden en één maand voor aanvang van de Opleiding: 20% van de Prijs;
b. bij annulering tussen één maand en twee weken voor aanvang van de Opleiding: 30% van de Prijs;
c. bij annulering minder dan twee weken voor aanvang van de Opleiding: 50% van de Prijs;
d. bij tussentijdse beëindiging: 50% (als opstartkosten) van de Prijs.
*De kosten voor het al gevolgde onderwijs worden in beginsel als volgt vastgesteld:
a. bij Opleiding lopend over het jaar: de kosten naar rato van het aantal maanden/dagen waarin de Opleiding is gevolgd inclusief de lopende maand;
b. bij Opleiding verdeeld in blokken: de kosten van de afgeronde blokken/modules vermeerderd met de kosten van de module(s)/het blok (de blokken) die ten tijde van de tussentijdse beëindiging worden gevolgd.
Opleiding is 1 studiejaar of langer dan 1 studiejaar:
a. bij annulering tussen twee maanden en één maand voor aanvang van de Opleiding: 20% van de Prijs voor alleen het komend studiejaar;
b. bij annulering tussen één maand en twee weken voor aanvang van de Opleiding: 30% van de Prijs voor alleen het komend studiejaar;
c. bij annulering minder dan twee weken voor aanvang van de Opleiding: 40% van de Prijs voor alleen het komende studiejaar;
d. bij tussentijdse beëindiging (als opstartkosten): 40% van de Prijs.
*De kosten voor het al gevolgde onderwijs worden in beginsel als volgt vastgesteld:
a. bij Opleiding lopend over het jaar: de kosten naar rato van het aantal maanden waarin de Opleiding is gevolgd inclusief de lopende maand;
b. bij Opleiding verdeeld in blokken: de kosten van de afgeronde blokken/modules vermeerderd met de kosten van de module(s)/het blok (de blokken) die ten tijde van de tussentijdse beëindiging worden gevolgd.
4. In geval van annulering van een incompanybijeenkomst door een Deelnemer die handelt in het kader van een bedrijf of beroep is de annuleringsregeling zoals bepaald in artikel 7 lid 2 van onderhavige algemene voorwaarden niet van toepassing. Bij tussentijdse beëindiging of bij niet nakoming door de Deelnemer van de overeengekomen verplichtingen voortvloeiende uit de tussen de Deelnemer en Opleider gesloten Overeenkomst en/of bij het doorschuiven van de al geplande lesgroep(en) (al dan niet voorafgaand aan de aanvang van de incompanybijeenkomst) behoudt de Opleider het recht om redelijke kosten bij de Deelnemer in rekening te brengen. Deze redelijke kosten kunnen maximaal oplopen tot 40% van het in de Overeenkomst bepaalde totaalbedrag.
5. Bij overlijden van een Deelnemer wordt de inschrijving onmiddellijk beëindigd, de reeds betaalde kosten voor de Opleiding over de periode na de beëindiging van de inschrijving worden aan de erfgenamen gerestitueerd.
6. Een annulering van een Opleiding is automatisch ook een annulering van het desbetreffende examen, indien bij Opleider de Opleiding afgesloten wordt met een examen.
7. Voor separate herexamens geldt dat de annuleringsregelingen van toepassing zijn zoals bepaald in artikel 7 lid 2 en 3 van onderhavige algemene voorwaarden.
Artikel 8 – Beëindiging / verplaatsen / wijzigen Opleiding / afwijkingsmogelijkheden
1. Indien de Deelnemer een consument/particulier is en een Overeenkomst op Afstand wordt gesloten heeft de Deelnemer gedurende 14 kalenderdagen na het sluiten van de Overeenkomst op Afstand het recht de Overeenkomst op Afstand zonder opgave van redenen te ontbinden.
2 Ingeval van ontbinding overeenkomstig artikel 8 lid 1 dient de Deelnemer het ontvangen Onderwijsmateriaal zo spoedig mogelijk aan Opleider terug te zenden naar het adres waarvan Deelnemer het cursusmateriaal ontvangen heeft. Het terugzenden van Onderwijsmateriaal is voor rekening van Deelnemer. Opleider zal op haar beurt alle reeds van de Deelnemer ontvangen betalingen, zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding, terug betalen.
3. De Overeenkomst kan na aanvang van de Opleiding door de Deelnemer uitsluitend schriftelijk worden beëindigd.
4. Indien de Deelnemer na aanvang van de Opleiding de Overeenkomst tussentijds beëindigt overeenkomstig artikel 8 lid 3, dan is Opleider gerechtigd om bij de Deelnemer de Prijs in rekening te brengen conform de staffel zoals bepaald in artikel 7 lid 2 en lid 3.
5. De Opleider behoudt zich het recht voor om bij geringe belangstelling, te weinig deelname of onvoorziene omstandigheden de Opleiding af te gelasten of te verplaatsen naar een ander tijdstip en/of locatie. In geval van afgelasten, komen de desbetreffende kosten die met afgelasten gepaard gaan voor rekening van Opleider.
6. De Opleider behoudt zich, zonder enige aansprakelijkheid te erkennen, het recht voor om een Opleiding te wijzigen in geval van herprogrammering van de eisen van een examen of ten behoeve van een kwalitatieve verbetering van de Opleiding.
7. De Opleider behoudt zich het recht voor om bij een gering aantal inschrijvingen voor (een) bepaalde Opleiding(en) combinatiegroepen te vormen.
8. Indien de aanmeldingen daartoe aanleiding geven, kan Opleider afwijken van de in haar opdrachtbevestiging of programma vermelde locaties en data.
9. Opleider behoudt zich het recht voor om in haar programma organisatorische en/of inhoudelijke wijzigingen aan te brengen.
10. Bij het niet doorgaan van een Opleiding door omstandigheden zoals bijvoorbeeld ziekte van de docent of niet beschikbaar zijn van ruimten, zal Opleider – indien redelijkerwijs mogelijk – voor adequate vervanging zorgdragen.
11. Opleider is gerechtigd het uitvoeren van de Overeenkomst door derden te laten verrichten of derden bij de uitvoering van een opdracht te betrekken.
Artikel 9 – Examens
1. Indien van toepassing, wordt een Opleiding afgesloten met een examen van Opleider dan wel een (al dan niet aanvullend) Extern Examen overeenkomstig artikel 9 lid 4.
2. De Deelnemer meldt zich via het inschrijfformulier aan voor het examen dan wel examens van de desbetreffende Opleiding. De examenkandidaat verplicht zich bij de start van de Opleiding de volgende stukken aan de Opleider tijdig te verstrekken:
a. een kopie van een geldig legitimatiebewijs;
b. gewaarmerkte kopieën van behaalde diploma’s. Een gewaarmerkte kopie is een kopie van het originele diploma, voorzien van een stempel van de instelling waar het diploma werd behaald en een handtekening van een vertegenwoordiger van die instelling.
Indien het gaat om een behaald diploma bij Opleider, kan de Deelnemer bij de Opleider het behaalde diploma laten waarmerken.
3. De examenaanmelding wordt niet in behandeling genomen als er stukken voor de examenaanmelding – zoals genoemd in artikel 9 lid 2 – ontbreken.
4. Opleider is niet verantwoordelijk noch aansprakelijk voor een Extern Examen voor een Opleiding, die (al dan niet in aanvulling op het examen van Opleider) door een exameninstituut anders dan Opleider wordt afgenomen.
Artikel 10 – Betaling
1. Bij aanvang van de Opleiding wordt een factuur van de totale opleidingskosten toegestuurd. Het totaalbedrag van de factuur dient binnen 30 dagen na de factuurdatum te worden overgemaakt naar het bankrekeningnummer dat op de factuur staat vermeld.
2. In afwijking van artikel 10 lid 1, is betaling in twee termijnen mogelijk, mits dit bij de inschrijving is vermeld onder het veld “Opmerkingen”. Bij betaling in twee termijnen wordt bij de eerste betalingstermijn € 25,- (exclusief btw) extra aan administratiekosten in rekening gebracht. De betalingstermijn bij betaling in twee termijnen bedraagt 30 dagen per factuur (voor iedere deelbetaling ontvangt Deelnemer een factuur). De betalingstermijn staat op de facturen vermeld.
3. Indien Deelnemer het verschuldigde bedrag niet binnen de gestelde termijn – zoals genoemd in artikel 10 lid 1 en lid 2 – heeft betaald, stuurt Opleider de Deelnemer een betalingsherinnering, waarin de Deelnemer de mogelijkheid wordt geboden om alsnog binnen 14 dagen na ontvangst van die herinnering te betalen. Indien de Deelnemer niet binnen die termijn het verschuldigde bedrag volledig heeft betaald, is de Deelnemer zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.
4. Indien een Deelnemer niet binnen de in artikel 10 lid 3 bedoelde termijn betaalt, zal de Opleider buitengerechtelijke incassokosten en wettelijke (handels)rente in rekening brengen conform de toepasselijke wettelijke regelgeving. Bij niet-tijdige betaling zal de Opleider de vordering uit handen geven aan een incassobureau.
5. Wanneer de Deelnemer door bijzondere omstandigheden niet meer (volledig) kan voldoen aan zijn financiële verplichtingen kan in overleg met Opleider eventueel een betalingsregeling worden getroffen. Indien de Deelnemer een particulier (consument) is en bij zijn inschrijving heeft aangegeven dat een derde partij (bijvoorbeeld zijn werkgever) de kosten van de Opleiding namens hem zal betalen, dan behoudt Opleider zich het recht voor om die kosten toch aan de Deelnemer zelf door te belasten op het moment dat die derde partij nalaat tijdig te betalen.
6. Indien de Deelnemer overeenkomstig het bepaalde in artikel 10 lid 3 in verzuim is, dan heeft Opleider het recht om de Opleiding te ontbinden. In dat geval dient de Deelnemer, naast het bepaalde in artikel 10 lid 4, een redelijke vergoeding te betalen conform de staffel zoals bepaald in artikel 7 lid 2 en lid 3.
7. De Opleider kan Deelnemers, die niet aan de overeengekomen financiële verplichtingen voldoen, van het (ver)volgen van de Opleiding en examen(s) uitsluiten. Tevens worden eventuele behaalde examenresultaten en/of certificaten/diploma’s niet uitgereikt. In dat geval zijn de volledig verschuldigde opleidingskosten opeisbaar. Uitsluiting van het (ver)volgen van de Opleiding en examen(s) wegens niet voldoen aan de financiële betalingsverplichtingen door de Deelnemer wordt door de Opleider schriftelijk aan de Deelnemer meegedeeld en gaat in op het moment dat de Deelnemer de schriftelijke mededeling van de Opleider heeft ontvangen.
Artikel 11 – Aansprakelijkheid
1. In het geval de Deelnemer schade lijdt, is de aansprakelijkheid van Opleider in alle gevallen beperkt tot vergoeding van directe schade. De aansprakelijkheid voor indirecte schade bijvoorbeeld gevolgschade, vertragingsschade, winstderving, boetes, reputatieschade en misgelopen omzet is derhalve uitgesloten. Voorts heeft te gelden dat de omvang van de schadevergoedingsverplichting beperkt is tot het bedrag dat door de Deelnemer is voldaan in (of ten aanzien van) het studiejaar waarin de schadeveroorzakende gebeurtenis heeft plaatsgevonden. De schadevergoedingsverplichting van Opleider gaat het bedrag dat daadwerkelijk wordt uitgekeerd aan Opleider door de verzekeraar van Opleider onder geen beding te boven.
2. De Opleider is op geen enkele wijze aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, die het gevolg is van (eventuele) foutieve, gebrekkige of onvolledige informatie/aanbevelingen/adviezen door of namens Opleider verstrekt in verband met de Opleiding. Hieronder valt onder andere: de informatie/aanbevelingen/adviezen verstrekt door de docent of via het Onderwijsmateriaal, de brochure of enig ander materiaal voortvloeiend uit of verband houdend met een Opleiding.
3. De Opleider is niet aansprakelijk indien de Deelnemer de (veiligheid)instructies niet in acht neemt.
4. De in de leden 1 tot en met 2 opgenomen aansprakelijkheidsbeperkingen gelden niet indien de schade van Deelnemer het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van Opleider of diens ondergeschikten.
Artikel 12 – Persoonsgegevens
Opleider verwerkt de door de Deelnemer verstrekte persoonsgegevens in overeenstemming met de AVG. De Deelnemer garandeert dat de betrokkenen van wie persoonsgegevens worden verstrekt zijn geïnformeerd over de verwerking van hun gegevens door Opleider.
Artikel 13 – Intellectuele eigendom
1. Alle intellectuele eigendomsrechten, inclusief het auteursrecht, die betrekking hebben op het door Opleider verstrekte en samengestelde Onderwijsmateriaal (behoudend in de handel zijnde boeken) liggen bij Opleider. Niets uit deze uitgaven mag worden verveelvoudigd, gekopieerd, openbaar gemaakt en/of aan derden worden verstrekt zonder schriftelijke toestemming van Opleider.
2. De Deelnemer geeft toestemming:
• tot het opnemen van de les (of enige andere vorm van kennisoverdracht);
• tot het verstrekken van de opname onder de deelnemers van de Opleiding, (of enig andere vorm van kennisoverdracht);
• dat de opnamen door Opleider als ‘leermiddel’ kan worden gebruikt bij het geven van Opleidingen, (of enig andere vorm van kennisoverdracht) van Opleider.
3. De Deelnemer is bekend met het feit dat:
• door de Deelnemer aan de opname geen rechten ontleend kan worden;
• de opname een ‘digitaal document c.q. leermiddel’ is waarvan het auteursrecht ligt bij Opleider. Zonder toestemming van Opleider mag niets worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, gekopieerd en/of aan derden worden verstrekt.
Artikel 14 – Overmacht
1. Onder overmacht wordt verstaan: een tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst die niet te wijten is aan de schuld van Opleider en die krachtens de wet, rechtshandeling of de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen niet voor rekening van Opleider behoort te komen. Oorzaken van niet toerekenbare tekortkomingen zijn: werkstaking of uitsluiting, (afkondiging van de staat van) oorlog of beleg, mobilisatie, oproer, brand, vervoersstoringen van welke aard dan ook, extreme weersomstandigheden, maatregelen van overheidswege die de uitvoering van de Overeenkomst verhinderen of belemmeren, en alle overige van haar wil onafhankelijke omstandigheden die de uitvoering van de overeenkomst bemoeilijken of uitsluiten.
2. In geval van overmacht heeft Opleider het recht om in overleg met de wederpartij een termijn af te spreken waarbinnen nakoming alsnog kan plaatsvinden. Indien nakoming niet meer mogelijk is, hebben partijen het recht de Overeenkomst als ontbonden te beschouwen. Zij dienen in dat geval de andere partij hiervan schriftelijk op de hoogte te stellen; zij zijn dan niet tot enige schadevergoeding gehouden.
3. Opleider is gerechtigd betaling te vorderen van de prestaties die bij de uitvoering van de desbetreffende Overeenkomst zijn verricht, voordat van een situatie als bedoeld in dit artikel is gebleken.
Artikel 15a – Klachten KOB B.V.
1. Voor de Opleidingen en examens zijn voor de Deelnemer afzonderlijke klachtenregelingen beschikbaar, te weten:
a. een klachtenregeling van Opleidingen, welke regeling is in de studiegids van de Opleider. De studiegids is opgenomen in het pakket Onderwijsmateriaal en is tevens de downloaden via www.kob.nl.
b. een klachtenregeling Examinering, welke regeling is opgenomen in de studiegids van Opleider. De studiegids wordt door de Opleider verstrekt aan de Deelnemer bij bevestiging overeenkomst en is opgenomen in de digitale leeromgeving van de Deelnemer en is tevens de downloaden via www.kob.nl.
2. In het geval een particulier/consument bij Opleider een klacht indient, dient eerst de klachtenprocedure zoals beschreven in de klachtenregeling van Opleider (zie studiegids) doorlopen te worden (inclusief de klachtenprocedure bij het Bestuur van de Stichting BOB-KOB, Bezwarencommissie Examens) alvorens overeenkomstig artikel 17 lid 3 een klacht bij de Geschillencommissie ingediend kan worden.
3. In het geval een Deelnemer die handelt in het kader van een bedrijf of beroep een klacht indient, dient eerst de klachtenprocedure zoals beschreven in de klachtenregeling van Opleider (zie studiegids) doorlopen te worden (inclusief de klachtenprocedures bij het Bestuur van de Stichting BOB-KOB, Bezwarencommissie Examens) alvorens overeenkomstig artikel 16 een klacht bij de bevoegde rechter ingediend kan worden.
Artikel 15b – Klachten BOB B.V.
1. Voor de Opleidingen en examens zijn voor de Deelnemer afzonderlijke klachtenregelingen beschikbaar, te weten:
a. een klachtenregeling van Opleidingen, welke regeling te downloaden is via www.bob.nl.
b. een klachtenregeling Examinering, welke regeling is opgenomen is in het examenreglement van Opleider. Het examenreglement wordt door de Opleider verstrekt aan de Deelnemer bij bevestiging overeenkomst en is opgenomen in de digitale leeromgeving van de Deelnemer en is tevens de downloaden via www.bob.nl.
2. In het geval een particulier/consument bij Opleider een klacht indient, dient eerst de klachtenprocedure zoals beschreven in de klachtenregeling van Opleider doorlopen te worden (inclusief de klachtenprocedure bij het Bestuur van de Stichting BOB-KOB, Centrale Bezwarencommissie Examens BOB) alvorens overeenkomstig artikel 17 lid 3 een klacht bij de Geschillencommissie ingediend kan worden.
3. In het geval een Deelnemer die handelt in het kader van een bedrijf of beroep een klacht indient, dient eerst de klachtenprocedure zoals beschreven in de klachtenregeling van Opleider doorlopen te worden (inclusief de klachtenprocedures bij het Bestuur van de Stichting BOB-KOB, Centrale Bezwarencommissie Examens BOB) alvorens overeenkomstig artikel 16 een klacht bij de bevoegde rechter ingediend kan worden.
Artikel 16 – Geschillenregeling voor de Deelnemer die handelt in het kader van een bedrijf of beroep
1. Op alle Overeenkomsten van Opleider is het Nederlands recht van toepassing, tenzij op grond van dwingend recht het recht van een ander land van toepassing is.
2. Opleider en Deelnemer trachten er in goed overleg uit te komen. Indien dit niet lukt, dan kan de Deelnemer overeenkomstig artikel 15 een klacht indienen bij het desbetreffende klachtenorgaan. Mocht dat ook niet tot een oplossing leiden, dan de Deelnemer of de Opleider het geschil voorleggen aan de bevoegde rechter.
Artikel 17 – Geschillenregeling voor de particulier/consument
1. Op alle Overeenkomsten van Opleider is het Nederlands recht van toepassing, tenzij op grond van dwingend recht het recht van een ander land van toepassing is.
2. Geschillen tussen de particulier/consument en Opleider over de totstandkoming of de uitvoering van overeen komsten met betrekking tot door de Opleider te leveren of geleverde diensten en zaken kunnen zowel door de particulier/consument als door de Opleider aanhangig worden gemaakt bij De Geschillencommissie Particuliere Onderwijsinstellingen, meer informatie is te vinden op: www.degeschillencommissie.nl.
3. De Geschillencommissie neemt een geschil slechts in behandeling, indien de particulier/consument de klacht eerst overeenkomstig het bepaalde in artikel 15 bij de Opleider heeft ingediend en dit niet heeft geleid tot een voor beide partijen bevredigende oplossing.
4. Een geschil dient binnen twaalf maanden na het indienen van de klacht overeenkomstig het bepaalde in artikel 15 jo artikel 17 lid 3 bij De Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
5. Voor de behandeling van een geschil is voor de particulier/consument een vergoeding verschuldigd aan De Geschillencommissie.
6. Wanneer de particulier/consument een geschil voorlegt aan De Geschillencommissie, is de Opleider aan deze keuze gebonden.
7. Wanneer de Opleider een geschil wil voorleggen aan De Geschillencommissie, moet hij de particulier/ consument eerst schriftelijk vragen om binnen 5 weken uit te spreken of de particulier/consument daarmee akkoord gaat. De Opleider dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij acht om het geschil aan de gewone rechter voor te leggen.
8. De geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. De beslissing van De geschillencommissie gebeurt in de vorm van een bindend advies.
9. In uitsluitend die gevallen waarvoor bij formeel onderwijs in een bindende wettelijke geschillenregeling is voorzien, zoals die voor examinering van de Deelnemer, vinden de bepalingen uit lid 2 tot en met 8 van dit artikel geen toepassing.
